Rada Miejska

 

Rada Miejska

Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, który realizuje swoje funkcje poprzez udział radnych w pracach rady, jej organach oraz innych instytucjach samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani. Rada składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców w trybie określonym w obowiązującej ordynacji wyborczej. Jej kadencja trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów. Aktualnie liczy 21 radnych. Rada wykonuje swoje funkcje poprzez przewodniczącego, trzech wiceprzewodniczących rady oraz stałe i doraźne komisje.

W obecnej kadencji 2014-2018 Rada Miejska działa w następującym składzie:

Przewodniczący: Bernard Strzoda
Wiceprzewodniczący: Grzegorz Płonka
Wiceprzewodniczący: Antoni Procek
Wiceprzewodniczący: Józef Szczekała

 

Radni:

  • Janusz Babczyński

  • Janina Binda

  • Wacław Brózda

  • Ryszard Jonderko

  • Jerzy Kapszewicz
  • Bogdan Knopik

  • Waldemar Mitura

  • Jan Pala

  • Leszek Salamon

  • Artur Sola

  • Michał Stokłosa
  • Grażyna Strzelecka

  • Marek Szczech

  • Jolanta Szejka

  • Stefania Szyp

  • Izabela Tesluk
  • Grzegorz Wolny

 

Biuro Rady

Naczelnik Biura Rady

Alina Kuśka

(032) 429 59 35

ul. Parkowa 9,
44-230 Czerwionka-Leszczyny

godziny urzędowania:
poniedziałek od 7:30 do 17:00
od wtorku do czwartku od 7:30 do 15:30
piątek od 7:30 do 14:00

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. W formie uchwały, Rada może także wyrażać opinie i zajmować stanowiska we wszystkich sprawach istotnych dla gminy. 

Rada obraduje na sesjach przeważnie raz w miesiącu. Sesje zwyczajne odbywają się w sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Czerwionce-Leszczynach. Szczegółowy opis przygotowania sesji i jej przebiegu określa rozdział II i III Statutu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny. 

Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

  • uchwalanie statutu gminy,

  • ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

  • powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy i miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy i miasta - na wniosek burmistrza,

  • uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

  • uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

  •  uchwalanie programów gospodarczych,

  • ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

  • podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

  • podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: 

    • określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,

    • emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania,

    • nabywania i wykupu przez burmistrza,

    • zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

    • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,

    • zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,

    • tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

    • określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,

    • tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

    • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym, 

  • określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

  • podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

  • podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

  • podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

  • podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

  • nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

  • podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

  • stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

Przewodniczący Rady w szczególności:

  • nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady i jej organów,

  • czuwa nad przygotowaniem materiałów na sesję i zaprasza gości do udziału w obradach,

  • prowadzi mediacje w przypadku konfliktów pomiędzy radnymi z zakresu pracy Rady,

  • prowadząc obrady sprawuje policję sesyjną w tym: 

    • otwiera i zamyka sesję,

    • sprawdza quorum na początku i w trakcie sesji,

    • udziela i odbiera głos,

    • zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał i wnioskami formalnymi, 

  • podpisuje uchwały, protokoły z sesji i inne dokumenty za Radę,

  • koordynuje prace komisji Rady,

  • opracowuje z wiceprzewodniczącymi plany pracy Rady, koordynuje projekty planów pracy komisji z planem Rady,

  • składa mediom oświadczenia w sprawach przedmiotu pracy rady, lub wyznacza osobę dla tych celów,

  • przyjmuje skargi i wnioski mieszkańców i nadaje im bieg, 
    inicjuje szkolenia radnych,

  • współdziała z organami jednostek pomocniczych w rozwiązywaniu ich spraw organizacyjnych.

Radni są zobowiązani i uprawnieni do reprezentowania wyborców, utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmowania zgłoszonych postulatów i przedstawienia ich organom gminy do rozpatrzenia. Obowiązki te mogą realizować w szczególności poprzez:

  • organizowanie spotkań z wyborcami,

  • informowanie mieszkańców o stanie gminy i swojej działalności w Radzie,

  • konsultowanie spraw wniesionych pod obrady rady poprzez współpracę z radami sołeckimi lub zarządami dzielnic,

  • propagowanie zamierzeń i dokonań Rady.

W wykonywaniu swoich obowiązków radny ma w szczególności prawo:

  • wyrażać swoje stanowisko oraz zgłaszać wnioski w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach rady oraz organów, do których został wybrany,

  • wybierać i być wybieranym do organów Rady,

  • występować z inicjatywą uchwałodawczą na zasadach określonych w niniejszym statucie,

  • uczestniczyć w każdej sprawie rozpatrywanej przez Radę lub komisję Rady,

  • wnosić zapytania i żądać wyjaśnień we wszystkich sprawach dotyczących gminy,

  • uzyskiwać wszelkie informacje i wgląd do akt spraw prowadzonych przez burmistrza, organy samorządowe, jednostki pomocnicze gminy chyba, że obowiązujące przepisy prawne stoją temu na przeszkodzie,

  • podjęcia interwencji we wszelkich instytucjach działających w gminie, w granicach i trybie prawem określonych (skargi, wnioski itd.),

  • zabierać głos, wyrażać opinie i polemizować we wszystkich sprawach będących w kompetencji Rady,

  • otrzymać pomoc od organów gminy przy wykonywaniu swoich zadań. 



 

Redakcja strony: Rada MiejskaRejestr zmian

  • Podmiot udostępniający informację:Pala Łukasz
  • Pierwsza publikacja:Pala Łukasz2014-03-19 11:12:35
  • Aktualizacja publikacji:Gruszkiewicz Sylwia2015-04-08 09:44:08
  • Wytworzenie publikacji:Gruszkiewicz Sylwia2015-04-08 09:43:57
  • Zatwierdzenie informacji:Gruszkiewicz Sylwia2015-04-08 09:43:57
Drukuj Liczba odwiedzin: 3560